Anònim
A la classe de GITIC hem treballat la gran força que tenen els mitjans de comunicació sobre l’audiència ja que la majoria de vegades creen una falsa il•lusió de realitat mitjançant el llenguatge audiovisual.

Seguidament, ens hem endinsat en el món de la televisió, un dels mitjans de comunicació que més ens afecta. Aquesta transmet valors i proposa models per tant, es pot dir que influeix en la socialització.

Tot seguit hem analitzat un anunci de Coca-Cola que tracta d’una mestressa de casa que busca feina però no li donen perquè necessita referències. Llavors, el fill gran de la dona es presenta al despatx del cap i li explica tot el què ha fet la seva mare per la família. La primera impressió ens ha semblat molt bonic però al veure’l més de dues vegades i analitzar-lo hem començar a trobar-li defectes. Hem arribat a la conclusió que podria ser un anunci sexista per diferents motius:

  • Qui defensa a la mare és el fill gran però, per què dóna referències una noia en comptes d’un noi?

  • Quan la mare arriba a casa l’única persona que s’aixeca per rebre-la és la filla petita mentre que tots els altres continuen fent les seves coses.

  • Quan el fill està parlant amb el cap li diu: “debería darle las gracias a mi padre por haberla elegido”. Què?! I per què al seu pare?!...

  • La mare busca feina i no té referències, per què? Al no tenir referències l’anunci ens està dient que la mare sempre ha estat mestressa de casa i per tant, és la que fa les feines de casa...
I crec que encara hem deixo alguns aspectes...





-------------


Ara nosaltres hem de buscar un spot i fer la nostra pròpia anàlisi:

Jo pel Youtube he trobat dos vídeos de Cola Cao. És un anunci que per una banda el protagonitza una nena i per l’altre un nen. Mirem-los:









Ara anem a analitzar-los:

El Cola Cao és un producte que al principi pot consumir qualsevol persona de qualsevol edat però, al ser una beguda amb sabor a xocolata el producte es promociona bàsicament entre nens i nenes. Per a promocionar el nou rostre d'un producte tan tradicional com és el Cola Cao es requereix una imatge publicitària que destaqui tal novetat i que alhora atregui i enlluerni als més petits. Per això, s'ha creat una campanya publicitària protagonitzada per personatges de ficció de dibuixos animats, que personifiquen cadascuna de les vitamines afegides a aquest producte.

Les vitamines que es destaquen en els anuncis que analitzem a continuació són el calci i el ferro. Per a presentar-les s'han realitzat dos anuncis: el que destaca el calci que es dirigeix a les nenes, i el que destaca el ferro que es dirigeix als nens. Òbviament, Cola Cao alimenta per igual a tots els nens i nenes, però els valors que es promocionen són totalment diferents.

La primera vitamina que dóna pas l’anunci és el calci, que apareix personificat en un dibuix femení que es dirigeix a dues nenes. El missatge central que ens transmet és que el calci és molt bo i necessari per als ossos, i que si ho prenen, el seu creixement serà òptim. Aquesta protagonista femenina, Kalz, és de color rosa, molt estilitzada i amb una cintura molt estreta. Mentre que parla amb les nenes, no para de moure's i amb la seva llarga cua, s'abraça el cos i la cintura. Encara que aquesta descripció pugui semblar ridícula, és com es tendeix a identificar a les nenes: el color rosa, la coqueteria... Tots són tòpics que no ens sorprenen quan els veiem representats i que no dubtem a identificar-los com a aspectes femenins.

El segon anunci, on es destaca el ferro, també apareix un dibuix animat però en aquesta ocasió és masculí i es dirigeix a un nen per tant, aquest cop el dibuix personificat és de color blau i vesteix d'una manera molt informal. Així que aquest dóna èmfasi a la vitamina del ferro ja que pots arribar a ser molt fort. Com es pot veure, aquesta versió de Cola Cao Torbo també juga amb tòpics, en aquest cas habitualment associats a rols masculins: el dinamisme, la informalitat i el vigor són característiques que es promocionen positivament quan es parla a aquest col•lectiu.

En conclusió, l’anunci de Cola Cao també cau en una dinàmica comercial i persuasiva que juga amb uns estereotips típics i imposats tradicionalment: les nenes s’han de cuidar el cos, han d’estar sanes i han de créixer bé i els nens han d’estar forts, han de tenir energia... Però, el més greu és que aquests missatges se'ns imposen des de la infància, gairebé sense donar-nos compte i això no és pas bo. Llavors, és quan hi ha problemes com la bulímia i la anorèxia (en el cas de les noies).

Bé, aquesta ha estat la meva anàlisi!
Etiquetes de comentaris: edit post
1 Response
  1. eva vives Says:

    hahaah el nen del primer anunci és en Biel d vdp XD